Sådan sænker du dit kolesteroltal

frugt grønt kostråd kalorier hvad skal vi spise

Sådan sænker du dit kolesteroltal

 

I Danmark tager ca. 600.000 danskere kolesterolsænkende medicin, men der er meget som du kan gøre, hvis du har et forhøjet kolesteroltal, fortæller læge Jerk W. Langer. Vi bringer fem af hans gode råd til en sundere livsstil og til at sænke kolesteroltallet.

 

1. Tab dig
Vægttab har en rigtig gunstig virkning på kolesteroltallet.

2. Fuldkorn
Groft brød, grove grøntsager og andre fuldkornsprodukter forhindrer en stor del af madens kolesterol i at blive optaget.

3. Havre
Havregryn og havregrød sænker effektivt kolesteroltallet. Havrens særlige beta-glukan-fibre binder kolesterol, så det ikke optages i kroppen.

4. Bælgfrugter
Ærter, bønner og andre bælgfrugter er fyldt med fibre, der holder kolesterol ude af kroppen.

5. Flydende olier
Rapsolie, hørfrøolie og olivenolie indeholder sunde fedtstoffer, der er alle tiders alternativ til det mættede mejerifedt.

 

Der findes desuden en række forskellige kosttilskud og naturlægemidler, der sænker kolesteroltallet:

Guargummi
Indeholder kostfibre, der forhindrer kolesterol i at blive optaget i kroppen. Sænker desuden forhøjet blodsukker, så guargummi er et godt valg for type 2-diabetikere.

Fiskeolie
Sænker blodets indhold af triglycerid, som øger risikoen for åreforkalkning. Påvirker derimod ikke kolesteroltallet. Der skal mindst 2.000-3.000 milligram til om dagen, altså 4-5 typiske kapsler.

Loppefrø
Naturlægemidler med loppefrø-skaller sænker kolesteroltallet. Husk at drikke godt med vand.

Chitosan
Sænker kolesteroltallet noget, herunder det farlige LDL-kolesterol.

Hvidløg
Sænker kolesteroltallet en smule. Modvirker desuden åreforkalkning og blodpropper. Sænker blodets indhold af triglycerid samt reducerer blodtrykket.

Q10
Hvis du har muskelsmerter som bivirkning til kolesterolsænkende medicin, kan et Q10-tilskud i en dagsdosis på 30 milligram måske hjælpe.

LÆS OGSÅ:   En stram bagdel - 5 øvelser

Udvalgte rabatkoder og tilbud: