Så meget protein skal du have

bodybuilding træningsprogram træning fitness styrke muskelmasse biceps

Så meget protein skal du have

Hvad er protein?

Protein er din krops byggesten, fordi kroppen bruger proteinerne til at opbygge eksempelvis muskler, celler, væv, knogler, hormoner, antistoffer og enzymer. Proteiner består af forskellige aminosyrer, som kroppen ikke selv kan danne, og det er derfor vigtigt, at de tilføres udefra, f.eks. gennem kosten. Spørgsmålet er så bare, hvornår kroppen har fået den mængde protein, som er nødvendig.

Hvor meget protein skal du have?

Det er vigtigt at indtage tilstrækkeligt med protein, hvis du vil have en veltrænet og stærk krop.

De Nordiske Næringsstofanbefalinger, som er de officielle anbefalinger for protein i Danmark, anbefaler, at en normalvægtig person, der motionerer et par gange om ugen, bør spise sådan, at mellem 10 og 20 procent af energien kommer fra protein.

En hovedregel er et indtag på 0,5-1,0 g/kg kropsvægt/dag, men for folk der træner meget, stiger denne anbefaling til cirka 2,0-2,5 g/kg kropsvægt/dag.

Kan man få for meget protein?

Nej, det kan du ikke. Indtages der mere protein, end der skal bruges til at bygge nye proteiner i kroppen, brændes de overskydende aminosyrer af ligesom kulhydrat og fedt.

Her finder du protein

De fleste fødevarer indeholder protein. Fødevarer som kød, mælk, æg, fisk, fjerkræ, mejeriprodukter og bælgfrugter indeholder store mængder fuldgyldigt protein. Men det betyder ikke, at vi ikke kan få protein fra andre fødevarer. De fleste råvarer indeholder nemlig protein, blot i mindre mængder. Vi får faktisk 25 procent af vores proteinbehov dækket gennem korn og brød.

En anden mulighed, for at være helt sikker på at nå det nødvendige indtag af protein, særligt hvis du træner, er at supplere med proteinpulver.

LÆS OGSÅ:   Hvordan reagerer kroppen når du løber

protein

 

FIND PRISER PÅ PROTEINPULVER: KLIK HER

SE AKTUELLE RABATKODER OG TILBUD HER

Udvalgte rabatkoder og tilbud: