Fitness – øvelser til en stram mave

mave træning motion fitness sund program slank

Fitness – øvelser til en stram mave

 

En stram mave er et mål for mange, og selvom man ikke kan punktforbrænde fedt på maven, er det alligevel muligt med de rette øvelser at energiforbruget i kroppen generelt og samtidigt øge muskelmassen i mavemusklerne for at få et fit og sund look.

En større muskelmasse øger kalorieforbrændingen og hvilestofskiftet, hvilket bidrager til forbrænding af fedt på maven, og derfor kan man med fordel kombinere øvelserne nævnt i dette indlæg med generel træning og fitness for de bedste resultater.

Du kan læse mere om kalorieforbrænding og kalorier her.

Når man opbygger mavemusklerne, øger man mængden af muskelmasse i forhold til fedtmasse, og gør dermed mavemusklerne mere synlige med samme mængde fedt i kroppen. Maven fremstår derfor fladere og mere tonet.

 

Maveøvelse: Rollouts

Rollouts er en øvelse som kan udføres af mange på relativt lidt plads. Det eneste, du skal bruge, er et mavehjul, som kan bruges til at lave disse hårde og effektive styrketræningsøvelser til maven. Rollouts er en rigtig god øvelse, fordi den kan udføres stort set alle steder med et par meter gulvplads. Et mavehjul fylder ikke ret meget og det er nemt at transportere, så man kan lave styrketræningsøvelser på farten.

 

Maveøvelse: Alternative crunches

I den stationære ende af billigt fitness træningsudstyr til flad mave øvelser er den såkaldte Absolo PT10000 mavetræner, hvor man kombinerer funktionel træning og bevægelser med isolation af mave med kropsvægtsøvelser og kast af medicinbold. Træningsudstyr som dette gør mavetræning sjovere og en integreret del af fitness og styrketræning.

LÆS OGSÅ:   Konditionstræning hjemme

Alternativt kan man gøre kropsvægts og gulvtræning mere interessant med en mavebøjle, som udover at øge isolation af mavemuskler ved crunches og mavebøjninger, er det meget let transportabelt træningsudstyr.

 

Maveøvelse: Planke med albuedyp

Planken er en klassisk maveøvelse, som de fleste kender, og den er favorit hos mange fitness trænere og udøvere på grund af dets effektivitet. Sæt håndflader og tæer i gulvet. Hold ryggen så lige som muligt, hovedet i lige linje med nakken og spænd i maven. Bøj så i albuen, og sænk den helt ned til gulvet, så du ender i positionen på billedet. Sørg for, at du hele tiden er spændt i hele forsiden − dvs. i mavens muskler. Hæv dig bagefter op til udgangspositionen.

 

Maveøvelse: Klassisk crunch (mavebøjninger)

Almindelige mavebøjninger er en god øvelse, specielt hvis du ikke er så stærk i maven, men kvalitet i udførelsen er afgørende. Lav hellere få gentagelser, hvor du bruger maven rigtigt, end mange, hvor du snyder og f.eks. ikke kommer særligt langt op. Læg dig på ryggen med bøjede ben, så fødderne er godt placeret på gulvet. Spænd i maven, og løft overkroppen, så højt du kan. Trækker du maven ind, mens du løfter, får du intens træning.

 

Maveøvelse: Løft numsen

Dette er endnu en effektiv klassiker som ikke kræver træningsudstyr. Læg dig på ryggen med hænderne bag nakken eller ned langs siden af kroppen. Benene løftes samlet op mod loftet. Spænd i maven, og løft bagdelen op, idet du aktiverer den nederste del af maven.

 

Held og lykke med din fitness og træning!

 

LÆS OGSÅ:   Bodybuilding – bulk til vinter

SE AKTUELLE RABATKODER OG TILBUD HER

Udvalgte rabatkoder og tilbud: