8 veje til større kalorieforbrænding

mave træning motion fitness sund program slank

8 veje til større kalorieforbrænding

Mange spørger selv sig, hvordan de sætter fut i kalorieforbrændingen og øger stofskiftet med det formål at reducere mængden af fedt i kroppen, for at blive fit og sund. Der findes et utal af metoder til kalorieforbrænding, og vi har forsøgt at samle nogle af dem i denne artikel.

 

1. Øget muskelmasse øger kalorieforbrænding

Styrketræning er for mange, der ønsker at tabe sig, noget de springer over, og de vælger i stedet at fokusere på konditionstræning, men den mest optimale løsning er at kombinere de to træningsmetoder. En større muskelmasse giver højere hvilestofskifte – en større krop kræver mere energi at holde kørende, både når du træner, og når du hygger med vennerne eller slapper af i sofaen. Og for kvinder, behøver styrketræning ikke være noget som giver store ”mandemuskler”, men en stærk og spændsig krop, der kan forbrænde meget mere, end fedt kan.

2. Grøn te

Grøn te bliver i mange sammenhænge rost for sit høje indhold af antioxidanter og er en rigtig god (og nem) måde at sætte lidt ekstra gang i kalorieforbrændingen. Ifølge American Journal of Clinical Nutrition kan 5 kopper grøn te i løbet af dagen nemlig forbrænde op til 70 kalorier – og det er da værd at tage med.

3. Undgå stress

Når din krop er stresset, udløser den forhøjede mængder af stresshormonet kortisol, som på den ene side stimulerer nedbrydningen af sukker- og fedstoffer, men samtidigt også er skyld i, at protein nedbrydes hurtigere i din krop, og herudover, at det samme kan ske for din ”forbrændingsmotor”, muskelvævet. Et øget glukoseindhold i blodet kan resultere i højere fedtlagring, blandt om omkring maven. Vær derfor altid opmærksom på at undgå eventuel stress, og tag fat i den, så snart du får mistanke om noget.

LÆS OGSÅ:   Bodybuilding – Cut til sommer

4. Bevæg dig i det daglige

At sætte gang i kalorieforbrændingen behøver ikke nødvendigvis at betyde mange timer hver dag i motionscentret, blot du sørger for så vidt muligt at udnytte mulighederne for at bevæge dig i det daglige. Mange af os glemmer, hvor mange inaktive timer som vi har i løbet af en almindelig dag. Du har måske et stillesiddende arbejde – hent et glas vand, lav nogle knæbøjninger, gå rundt mens du snakker i telefon. Tag cyklen i stedet for bilen til arbejde og/eller indkøb. Tag trappen i stedet for elevatoren. Det tæller alt sammen.

5. Undgå transfedt

Din krop har brug for fedt, men der findes både god og dårlig fedt, og der er ingen grund til at fylde kroppen med for meget af de usunde, som er fyldt med kalorier, der har det med at finde vej direkte på sidebenene og maven. Nemlig transfedtsyrer. Transfedt finder ud særligt i margarine, kager, chips og fastfood. Det skal fremgå af varedeklarationen på varen, hvor det ofte skrives som ”delvist hærdet vegetabilsk fedt”.

6. Drik koldt vand

Forskere fra Humboldt University i Berlin har fundet ud af, at du forbrænder ca. 100 kalorier ved at drikke to liter iskoldt vand i løbet af en dag. Din krop trives bedst ved de 37 grader, så hvis du køler den ned – udefra eller indefra – vil den helt automatisk gøre, hvad der skal til, for at øge temperaturen til de 37 grader, og det arbejde forbrænder kalorier. Får du vand nok – mindst otte glas dagligt og gerne endnu mere – øger det desuden dit hvilestofskifte. Derudover indeholder vand ingen kalorier.

LÆS OGSÅ:   Hvordan reagerer kroppen når du løber

7. Sov dig til højere kalorieforbrænding

Det kan lyde tosset, men når du sover, foregår der meget, som er afgørende for din kalorieforbrænding. Ifølge Annals of Internal Medicine, resulterer et underskud af søvn nemlig i nedsat dannelse af fedtforbrænderen leptin og øget dannelse af sulthormonet grehlin. Du vil med andre ord føle dig mere sulten, samtidigt med at kalorieforbrændingen bremses. Det øger risikoen for ekstra kilo og decideret overvægt. Desuden bidrager en god nats søvn til et øget aktivitetsniveau i dagtimerne, så du på den måde kan forbrænde flere kalorier.

8. Brug forskellige krydderier

Krydret mad stimulerer dine sanser og gør, at du i mange tilfælde vil spise mindre, simpelthen fordi det mætter hurtigere. Herudover har mange krydderier en god indflydelse på blodsukkeret, dit stofskifte og kalorieforbrændingen, f.eks. indeholder chili stoffet capsaicin der sparker gang i stofskiftet og karry (gurkemeje) kan det samme, mens ingefær hæmmer dannelsen af blodkar i fedtvævet og dermed dannelsen af nye fedtdepoter.

 

SE AKTUELLE RABATKODER OG TILBUD HER

Udvalgte rabatkoder og tilbud: